Aktuality: V době krize jsme získali respekt u dodavatelů i odběratelů

Martin Slanina byl jedním z těch, kdo byl k podnikání donucen okolnostmi. Ve vedení stavební firmy Building SP se stovkou zaměstnanců musel ve svých 21 letech nahradit otce, který nečekaně zemřel. Nejtěžší bylo hned po příchodu do vedení odhadnout, komu může věřit a kdo chce nové situace jen využít. Uspěl a v roce 2008 se umístil na druhé příčce v podnikatelské soutěži Vodafone Firma roku. Rok nato svůj úspěch zopakoval.

Martin Slanina, jednatel společnosti Building SP - finalista soutěže Firma roku 2008, 2009

Rok po překročení „dvacítky“ byl Martin Slanina postaven před nelehký úkol. Po smrti otce musel bez větších zkušeností převzít rodinný podnik s dvanáctiletou tradicí. Spolu se svojí sestrou a matkou se rozhodli začít v podstatě od začátku a na skutečné i domnělé vztahy, dohody a sliby se neohlížet. „Zpětně jsem až překvapený, nakolik jsem byl tenkrát odvážný, ale vyplatilo se,“ vzpomíná Slanina.

Přelomový byl rok 2008, kdy se Martin rozhodl přihlásit do podnikatelského klání Vodafone Firma roku. Napadlo ho to spontánně, když v Hospodářských novinách viděl registrační formulář do soutěže. Přihlásil se bez velkých ambicí, účast ve finále se mu zdála nedostupná. Když ale vyhráli krajské kolo, Martinovo sebevědomí začalo narůstat. Výsledkem bylo druhé místo v celostátním finále.

„Účast ve finále jsme brali vážně a zodpovědně. Krajská kola byla o číslech, ale finále o strategii, nápadech a společenské odpovědnosti,“ poznamenává. Při přípravě na finále například zjišťovali, že jako firma dělají spoustu společensky odpovědných věcí, jen je do té doby tak nenazývali. Porotci ocenili i firemní obchodní strategii, zaměření na detail, nadstandardní servis. Úspěch v soutěži firmě pomohl přestát ekonomickou krizi.

V roce 2009 se do soutěže přihlásili znovu a získali opět druhé místo. Úspěch byl znát i na postoji zaměstnanců. Ačkoli v letech 2008 a 2009 stavebnictvím cloumala ekonomická krize, mnozí z nich si uvědomili, že přechodně nižší plat není ve složitém období tak důležitý jako potenciál, stabilita a důvěryhodnost firmy. „Spolu se zaměstnanci jsme byli hrdí, úspěch nás povzbudil,“ říká Slanina. Díky umístění v soutěži si také získali respekt u dodavatelů i odběratelů.

Vedení firmy se rozhodlo pracovat na tom, co porota ocenila. Kromě pečlivější marketingové strategie dali určitý řád i zmíněné společenské odpovědnosti. „A loni jsme díky tomu byli nominováni v rámci projektu European Business Awards 2010,“ podotýká Slanina.

Výrazným benefitem, který firma v podnikatelské soutěži získala, byl zájem médií. Předtím si publicitu zajišťovali externě, zaměřovali ji na produktové novinky. Po umístění se na ně ale začali novináři z deníků a ekonomických týdeníků obracet sami a nejvíce se zajímali o řízení firmy.



« zpět